“אנחנו משתתפים בהפגנות על הגדר כדי להגן על אדמתנו. כדי להפחיד את היהודים, שיברחו. להרוג יהודים”, אומר נער צעיר למצלמה. “בכוח, בנשק, בפיגועים, אנחנו רוצים לחזור”, מוסיף אחר. “פלסטין שייכת למוסלמים ולא לכופרים”, מסביר צעיר נוסף. כך, ילדים עזתים שמספרים על שאיפתם לכיבוש ירושלים, ל”שחרור” פלסטין כולה ולפגיעה ביהודים תועדו בסרטונים שהוצגו בשבוע שעבר לראשונה בפני איגוד כתבי האו”ם, ובפני סגן מזכ”ל האו”ם. הילדים מתחנכים במוסדות הלימוד של אונר”א בעזה, שממומנים מתרומות ממדינות העולם, וסופגים מסרים חמאסיים קשים. מעבר לזה, כפי שהם אומרים במפורש בסרטונים, הם נשלחים פיזית אל הגדר כדי להשתתף בהתפרעויות מול ישראל.

צילום: AFP
הילדים נשלחים להיות בשר תותחים. התפרעויות בגבול הרצועה. צילום: AFP

את הדברים הציגה באו”ם משלחת של המרכז ללימודי המזרח התיכון, בראשות באסם עיד הפלסטיני שגדל בשועפאט. “הראינו לראשונה שהילדים הם בשר התותחים בהפגנות חמאס על הגדר”, אומרים במרכז. במשלחת, שנסעה ללא כל תמיכה ממשלתית רשמית, היו חברים גם הרב אברהם קופר, שדיבר על האנטישמיות בפרסומים, ד”ר ארנון גרוס, שתרגם את כל ספרי הלימוד של אונר”א, יונתן דחוח-הלוי, שבודק את מעורבות חמאס במערכת החינוך של אונר”א, והחוקר דויד בדין. המשלחת אף הציגה את ספרי הלימוד שמשמשים במוסדות אונר”א, ובהם בין השאר דברי הלל למחבלת דלאל אל-מוגרבי, שהנהיגה את חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע בכביש החוף ב-1978.

הסרטונים שהוצגו באו”ם צולמו במהלך אוגוסט וספטמבר בידי צוות עזתי מקומי שמממן המכון. הילדים תועדו בהם בפעילות של קייטנה וכן בבתי הספר. יש לציין שהקייטנה אמנם הוכרזה רשמית כמחנה קיץ של חמאס, אבל לפי נתוני המכון, אנשי הצוות שהפעילו אותה הם אותם המורים המלמדים ומקבלים משכורת בבתי הספר של אונר”א. לדברי חברי המשלחת, 12 הכתבים שהגיעו למפגש עמם באו”ם נתקלו לראשונה במסרים החמאסיים המועברים במסגרת אונר”א, וחמישה מהם אף מתכוונים לכתוב באופן נרחב על העניין.

בתוך כך, אתמול פורסם דו”ח של המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, המצביע על כך שבחודשיים האחרונים ניכרת עליה בהיקף ההסתה בזירה הפלסטינית. ההסתה מתבטאת, לפי הדו”ח, בטווח רחב של  פרסומים, החל באמירות פומביות של ההנהגה הפלסטינית, דוגמת נאום אבו-מאזן באו”ם שתמך בשהידים, וכלה בקריקטורות שפורסמו בעיתונות הפלסטינית. השר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר כי “הפלגים הפלסטיניים בראשות אבו-מאזן וחמאס עוסקים ללא הרף בניסיונות לקעקע את תדמיתה ומעמדה של ישראל בעולם ולהביא להחרמתה, ונראה שהחלום על השמדת מדינת ישראל לא נזנח. המשרד לנושאים אסטרטגיים ימשיך לחשוף את הפנים האמיתיות של בכירי הרשות והחמאס ולהוכיח שמנגנון ההסתה נגד ישראל פועל ואף מתעצם”.