THE MAKING OF THE PALESTINIAN PRESIDENT 2005
By Michael Widlanski'

Scope and Purpose of Study:

The Palestinian Presidential Elections of January 2005 are an important milestone in
Palestinian state-building for several reasons.

Palestinian elections are a critical point in the transition between Israeli military
rule in the West Bank and Gaza Strip and Palestinian self-government, a process that
began with the Palestinian-Israeli Declaration of Principles in September 1993 and the
first Palestinian presidential elections of January 1996.

With the death of Palestinian leader Yasser Arafat in November 2004, both Israel
and the Palestinians recognized that the transition to a Palestinian successor to Arafat
would be a crucial test of what many hope will be a process of peaceful
democratization, political reform and stability. This is especially true because, despite
the high hopes of 1993 and 1996, Arafat’s rule had come to be recognized by many —
including many Palestinians—as more authoritarian than democratic.

The current study is not meant as an exhaustive encyclopedic examination of the
Palestinian elections. It is not meant to offer a blow-by-blow account of events or
media coverage, but it is aimed at providing a clear picture in “real time” of the
internal Palestinian political process as reflected in the Palestinians’ own political
experience and media. The official campaign began on Dec. 26, 2004, and it was
scheduled to conclude with elections on January 9, 2005.

The writer of this study closely followed daily Palestinian radio, television and
newspaper accounts, in order to determine the way the media were employed.”

This study gives a detailed picture of the campaign and the media from Dec. 25,
2004 through January 4, 2005, while providing some background material on the
“unofficial” campaign that began with Arafat’s perceived decline in October, 2004
and through his departure and death in November, 2004.

Definitions of Democratization and Reform

There are many definitions of democratization and reform, but this study will rely
heavily on the definitions offered by “democracy specialists” writing in The Journal

of Democracy;

While there is no absolutely objective way of laying out a single framework for
gauging democratic quality, there are eight dimensions on which democracies vary
in quality: freedom, the rule of law, vertical accountability, responsiveness, equality,
participation, competition, and horizontal accountability. These dimensions are
closely linked and tend to move together, either toward democratic improvement and
deepening or toward decay.’

' Dr. Michael Widlanski, former reporter for Cox Newspapers and The New York Times, teaches
political communication at the Rothberg School of Hebrew University, Jerusalem.



Executive Summary

The Palestinian election campaign January 2005 has been fairer than the
campaign of January 1996, but it was still far from fair by Western standards. The
election campaign of 2005 was still dominated by dramatically unfair domination
of the media by the campaign of Dr. Mahmoud Abbas, known widely by his kunya
(nickname) as Abu-Mazen.

In 1995 and 1996, Arafat’s competitor, Samikha Khalil was not mentioned in the
official Palestinian broadcast media at all, except briefly during the announcement of
election results. In the current 2004-2005 campaign, the official Palestinian
broadcast media not only allowed the names of the competitors of Abu Mazen to be
mentioned several times in news broadcasts, but also allocated one television
appearance to each candidate. It appears, however, that Abu-Mazen, sometimes with
the help of Israeli authorities, was far more able to reach Palestinian voters
physically and electronically than his competitors—something which gave him a
great advantage.

The Palestinian media favored Abu Mazen’s campaign by constant positive
press coverage on Voice of Palestine radio (Sawt Filasteen) as well as official
Palestinian television—PBC. Abu Mazen was mentioned frequently and favorably
daily during news broadcasts on VOP and PBC, while the competitors appeared not
to have been mentioned during the major news cycles. Indeed, the media did not
appear to give much coverage to the campaign itself but focused on the issues as
framed by Abu Mazen: his continuing devotion to the principles of the Palestinian
revolution and its leader, Yasser Arafat. The issue of Palestinian official corruption
was almost not seen nor heard on the airwaves or front-pages, although Mustafa
Barghouthi raised the issue in several campaign appearances.

In large measure, Abu Mazen’s focus became the focus of the media coverage of
the campaign, concentrating on three issues: a full Israeli withdrawal and an end to
Israeli rule, full rights to return for Palestinian refugees, and the establishment of an
independent Palestinian state with Jerusalem as its capital.

While Israeli and Western media often reported that Abu-Mazen was opposed to
Palestinian violence, attacks on Israel and the “militarization of the Intifada,” the
Palestinian media—especially the broadcast media controlled by the PLO headed by
Abu-Mazen—actually broadcast official support for “resistance operations”
(‘amaliyyat mugawwima).” On the rare occasions when such statements of Abu-
Mazen’s were mentioned, they were placed in the context of Abu-Mazen’s desire to
unify weapons control over the various “Palestinian elements” in order to limit
“anarchy” and self-inflicted Palestinian casualties.’

In many respects, the prism of the Palestinian media made it appear that Abu-
Mazen and his closest colleagues from the Fatah Movement (Ahmad Qreia, Saeb
‘Arikat and Nabil Sha’ath) were campaigning against Israel.



Particularly from Dec. 31 and thereafter, the campaign coverage seemed
overwhelmed by anti-Israeli rhetoric as when Saeb ‘Arikat repeatedly declared on
Voice of Palestine on Jan. 3 and Jan. 4 that Israel was conspiring to thwart the
Palestinian elections.” Although some elements of anti-Israeli and anti- American
incitement declined during the election period, others actually increased, as when
VOP even broadcast a report that “Israeli troops famous for their crimes” had joined
American forces in Iraq.® [This item is discussed at further length later.]

Background to the Palestinian Presidential Election Campaign

With the decline in Yasser Arafat’s condition and his departure for medical
treatment in France (October-November, 2004), the Palestinian community in the
West Bank and Gaza prepared to choose a successor to Arafat.

Mahmoud Abbas, widely known as Abu-Mazen, was selected to head both the
Fatah movement and the PLO, which had been led by Arafat, but the law of the
Palestinian National Authority (PA), also headed by Arafat, provided that elections
be held within 60 days to determine Arafat’s legal successor as head of the PA.’

Abu-Mazen had a very difficult and complicated situation. Israel and the
Palestinians were still involved in a war, some of whose tactical aspects, Abu-Mazen
opposed.'® In addition, Abu-Mazen had been in Arafat’s shadow for many years,
and he needed to establish his own identity and legitimacy. These were difficulties
which Arafat himself—who supported the war and was accepted as a Palestinian
symbol even by his Palestinian opponents—never faced. As if to underscore the
problems faced by Abu-Mazen, he and his security chief, Muhammad Dahlan,
found themselves in the middle of a gun-fight in which one of Abu-Mazen’s
bodyguards was killed. It is not clear what was the exact cause of the battle between
rival Palestinian gunmen during a public mourning session held in Arafat’s memory
on November 14, 2004 in Gaza. Another man was also killed, and several were
wounded. The Palestinian media largely downplayed the incident, and the official
media denied that there had been an assassination attempt on Abu-Mazen.

The date for elections was set for January 9, 2005 and the official start of
campaigning was set for December 25-6, 2004, but unofficial campaigning and
jockeying for position began even before Arafat was declared dead officially.

This time, as with the campaign and the elections of 1995-6, the leading candidate
(then Arafat, now Abu-Mazen) worked hard to prevent popular candidates from
running against him. In 1995, Arafat and his supporters put pressure on Dr. Heidar
Abdul-Shafi, former head of the Palestinian Red Crescent in Gaza, not to run for
President. This time, Abu-Mazen and his backers in the Fatah movement put
pressure on Marwan Barghouthi (who was near the popularity of Abu-Mazen in
some polls) not to run, even though many inside the Fatah movement saw him as the
most appropriate man to succeed Arafat. Barghouthi enjoyed this Fatah popularity
even though —or perhaps because—he had been convicted by an Israeli civilian
court on five different charges of murder.



Barghouthi had been the leader of the Fatah’s Tanzeem militia as well as a leading
force in its suicide bomber squads known as Kata 'ib Shouhada Al-Agsa: The Al-
Agsa Martyrs Brigade. Israel wanted to see him stay in jail. However, Barghouthi,
however, had several things going for him:

1. He was more charismatic than Abu-Mazen

2. He was 30 years younger than Abu-Mazen

3. He was a grass-roots representative of the West Bank, while Abu-Mazen, born in
what is now northern Israel and therefore was not well-connected to “the
Palestinian street.”

It is not difficult to see where the interests of Israel and Abu-Mazen met: both saw
Barghouthi as dangerous, but for different reasons. For several weeks, Barghouthi’s
campaign was on-again and off-again. Eventually, Barghouthi remained in jail, but
Abu-Mazen pledged to demand the release of his “brother struggler” (al-akh al-
munadil), and he even said he would welcome his joining the Palestinian
leadership.'" Several other Palestinian candidates also recanted their candidacy,
leaving only six men facing Abu-Mazen.

Over the next few weeks, it became clear that the Israeli government led by Ariel
Sharon saw in Abu-Mazen someone who might fulfill the original hopes of the
Palestinian-Israeli agreements of the 1990’s, and Israel began working with Abu-
Mazen in several ways—sometimes to the detriment of other Palestinian candidates.

Abu-Mazen enjoyed the kind of freedom of movement not enjoyed by Arafat in
his later years, and not enjoyed by the other candidates: Abu-Mazen was allowed
near unfettered movement among West Bank towns, helicopter travel to and from
Gaza, and even access to Jerusalem. The other candidates sometimes had difficulty
getting Israel to allow them complete freedom of movement as when the popular
independent candidate Dr, Mustafa Barghouthi (a distant relative of Marwan
Barghouthi) was held up at an Israeli check-point for two hours on December 27,
2004 when he tried to reach Jerusalem where Israel had agreed to allow limited
Palestinian campaigning. Some of the opponents of Abu-Mazen grumbled that Israel
was helping Abu-Mazen, the new PLO chairman.

Abu-Mazen began his unofficial campaign by traveling throughout the Arab world
to shore up his pan-Arab support, first, in early December to Syria, and later to Saudi
Arabia and the Gulf countries. In his visit to Damascus, he met with Syrian
president Bashar Assad. Perhaps more important, he also met the political leaders
of Islamic movement, HAMAS, traditionally the main “opposition” to the more
secular, Fatah movement headed by him and Arafat. Abu-Mazen publicly stressed
the need for Palestinian unity and for closing ranks, and he urged HAMAS not to
boycott the coming elections. Similar messages were reinforced by Palestinian radio
and Palestinian television, as well as Palestinian newspapers.

Some political observers in Israel suggested that Abu-Mazen’s meetings with
Khaled Mashal, one of the leaders of HAMAS (whom Israel had once tried to kill),
was designed to obtain a hudna—a kind of ceasefire between the Palestinians and
Israel, but within days of the Abbas visit, HAMAS actually stepped up its attacks on
Israel and Israeli settlers. Abbas did not condemn the HAMAS attacks, and the



official Palestinian broadcast media extolled the attackers, calling them heroic
martyrs and “resisters.”

On the other hand, this pre-election period was also marked by a general decline in
some of the most vicious anti-Israeli and anti-American propaganda that had become
a hall-mark of the Palestinian media during the Arafat era. Vicious cartoons showing
blood-thirsty Israelis and Americans largely disappeared from the Palestinian
newspapers, and the Palestinian broadcasts on November 29 (the anniversary of the
UN decision to partition Palestine and create a Jewish state) and November 2 the
anniversary of the Balfour Declaration (calling for a Jewish homeland in Palestine)
were more sedate than in previous years. Some of these developments were reversed
in coming days, as we shall see.

The Days Before the Palestinian Presidential Campaign

Early in December, a Palestinian minister referred to Israel as a “cancer” in a VOP
radio broadcast, and another minister Intizaar al-Wazir, better known as Um_Jihad
(the widow of Khalil al-Wazir, the late PLO military wing commander known as
Abu-Jihad), a friend of Arafat, appeared on an hour-long broadcast on Palestinian
television calling for the renewal of the Palestinian Revolution. The militant tone of
Ms. Wazir, who frequently refers to Israel only as “the enemy,” was apparent. Her
words were re-broadcast for two days running. '

On December 13, 2004, the official Palestinian media opened their Monday
morning broadcasts by lionizing the Palestinian Arab tunnel bombers who blew up
an Israeli border checkpoint, killing five Israelis and wounding several others. The
Voice of Palestine radio, run by Abu Mazen’s PLO, described as “martyrs” two
Palestinian gunmen who first blew up a tunnel under the Israeli checkpoint and then
shot at Israeli rescue team that tried to save one of the soldiers who was buried alive.

There was no condemnation of the Palestinian attack, which was described as an act
of “istish-haad” —‘heroic martyrdom” in Arabic. There was also no linking of the
attack to the HAMAS movement with whom Abu Mazen (full name Mahmoud
Abbas) has been conducting intensive “unity talks.” Palestinian state television from
Gaza also announced the names of the “martyred” tunnel bombers, describing them as
“youths” who were attacked by the Israelis after their tunnel exploded near the Gaza
border crossing.

What was not included in the official Palestinian broadcasts was as revealing as
what was: it did not mention the dramatic increase in Palestinian tunnel attacks in
Gaza or the sharp rise in rocket and mortar attacks against Israeli settlers in Gaza and
Israeli settlements inside Israel, such as the towns and kibbutzim of Sderot and Sa’ad.

“The heroic martyrdom of the youth Sabr Jullouth killed by the bullets of Israeli
occupation troops who entered his home in Rafah in Gaza, and the heroic
martyrdom of the youth Muayyad Ara in a clash with Occupation troops near the
Rafah Border Pass,” declared the opening headline on Palestinian radio."’

Tunnels have become the main way for terrorists to attack Israeli border troops in
Gaza as well as the means of smuggling anti-tank missiles, automatic weapons and
explosives from Egypt towards Israel. The Palestinian state radio condemned Israeli



helicopter and ground attacks on Rafah that followed the tunnel attack, and it not
explain that the terrorists’ tunnels were usually dug from inside their own homes.

The next day, VOP radio’s main anchorman opened the morning broadcasts
claiming that the tunnel attack was a joint Fatah-HAMAS operation, which he
described proudly as a “resistance operation” and “sacrificial operation.” This was a
conscious expansion of official Palestinian Authority lexicon which had previously
referred to such attacks with the somewhat more neutral term “amaliyyat tafjeeriyya”:
explosive attack. From then on, the Palestinian broadcast media, and the Palestinian
newspapers as well, have come to refer to almost any attack on Israelis as a
“resistance operation”--and to those who carry out the attack as “resisters.” One of
many cases in point was the headline in the Dec. 16 Al-Hayat al-Jadeeda proclaiming
“the martyrdom of two resisters” who had attacked Israeli cars and been shot by the
Israeli army.

On December 15, much of the Israeli press and The New York Times reported that
Abu-Mazen was opposed to the armed violence of the Intifada and was curtailing
anti-Israeli incitement in the Palestinian media. However, that was not the message in
the Palestinian broadcast media. '*On the same morning (Dec. 15, 2004), Radio Voice
of Palestine opened its broadcasts with extensive quotations from the new PLO
Chairman who was touring Gulf countries. In fact, the radio —as well as official PA
television—quoted Abu-Mazen’s strong opposition to any kind of limitations of the
Palestinian “right of return.” The Palestinian media asserted that Abu-Mazen said—
and with him the entire PLO/PA leadership—that they would not tolerate leaving any
Palestinian refugees inside Arab countries.

During this pre-election period, the main coverage of the potential opponents of
Abu-Mazen was linked mostly to the withdrawal of Marwan Barghouthi from the
presidential race.

dkokokok

Palestinian Campaign Scorecard

In the week of December 18- December 25, the Palestinian media gave extensive
coverage to public meetings and ceremonies of the Fatah movement in which Abu-
Mazen pledged his devotion to the principles of Yasser Arafat, stressing the
unfinished business of the Palestinian Revolution. Abu-Mazen underscored his
devotion to the rights of the refugees “to return to their homes,” complete withdrawal
of all Israelis from the West Bank and Gaza, and the establishment of an independent
Palestinian state with Jerusalem as its capital.

One meeting of the Fatah with Abu-Mazen was broadcast live in Voice of Palestine
radio, including the speech by Abu-Mazen.

As the official campaign opened on December 25/26, 2004, VOP radio and PBC
television devoted great attention to the upcoming anniversary of the “launching of
the revolution” (Arabic intilag al-thawra), with intense coverage to Abu-Mazen, the
leader of Fatah and the PLO. The actual anniversary—January 1—marks the Fatah’s
first official military strike against Israel: the January 1, 1965 attack on the Israeli
National Water Carrier.



Throughout this first week of the official election campaign and the previous
unofficial week, Abu-Mazen generally appeared in one or two major articles on the
front pages of the Palestinian daily newspapers, while appearing in one or two of the
first five items in the broadcast news.  During this period, Abu-Mazen and his
colleagues in the Fatah leadership (Arikat, Qreia) stressed how they would fight for
the rights of Palestinian prisoners to be released unconditionally and for them to vote
in the current election. Similarly, the Palestinian state media, and later the Palestinian
newspapers, focused on the struggle to get full campaigning and voting in Arab
sections of Jerusalem.

Beginning with December 27/28, VOP and PBC noticeably began exhibiting more
anti-Israeli material with a concomitant tougher line by the Palestinian leadership.
On December 27 and 28, PBC broadcast an hour-long program with Palestinian
cartoonist Omayya Jaha, featuring some of her work, including depictions of Israelis
as blood-suckers and as eaters and cookers of Palestinian children. Although Jaha’s
work has not been visible in the last month in A-Quds or Al-Hayat al-Jadeeda (as in
the past) where she had an audience of 20,000 paid readers, she was here given a
concentrated audience of many more viewers.

Ms. Jaha was shown educating about 20 students how to create effective cartoons.
She described how her husband died a “martyr’s death” fighting the Israelis, and
pictures of her husband’s bloodied body were displayed on air.

The entire show was repeated again on January 4 in the early afternoon hours
(3:15-4:15), enabling maximum exposure to children. Some examples of Ms.
Jaha’s cartoons, shown on the show, appear below. One shows Ariel Sharon feasting
on Palestinian children, while another shows him cooking Palestinian child while a
Jew watches contentedly.






Al-Hayat-al-Jadida May 6 2004

Also on December 28, there was major front-page newspaper coverage of Abu-
Mazen’s campaign rallies in Jenin and Jericho. The Jenin rally featured a public
embrace of Zakaria Zbeideh, the local leader of the Al-Agsa Martyrs Brigade—and
the man the Israelis have seen as responsible for several of the most notorious suicide
bomb attacks in Israeli cities. Hooded and armed members of his organization were
shown at the speaker’s lectern under banners of Arafat and Abu-Mazen.'®

Several pro-Abu-Mazen rallies in the northern in the northern West Bank towns of
Jenin and Nablus became both a pictorial focus and the subject of several stories
between Dec. 28, 2004 and Jan. 1, 2005.



Ao U e 35 A0 AL ALAN B ol il LSO Sl 1L 85 - (nds
Ao all ol AR Aol A Sl ey ke s el 3gamme Bli )
il adals (@) e i

Al-Quds, Page 2, December 29 2004

Caption reads: JENIN: Zakariah al-Zbeideh, commander of the Al-Agsa Martyrs
Brigades in the city giving an address at a rally in support of presidential candidate
Mamoud Abbas, “Abu-Mazen,” chairman of the Palestinian Liberation Organization.
Picture from Agence France Presse, Special to Al-Quds.

For additional pictorial material on the “Martyr Brigades” role in the Abu-Mazen
campaign, see pictures and captions at end of report.

10



The Jericho rally featured hard-line promise from Abu-Mazen “not to give up a
grain” of Palestinian land and not to back off on the rights of Palestinian refugees to
return to their homes."’

Israeli Arab parliament member Muhammad Baraka denounced the “American-
Zionist conspiracy against the Palestinian people” on the PBC talk show
“BISIRAAHA”.'® Later that evening on the main television news show, PA Prime
Minister Ahmad Qreia, also known as Abu ‘Ala, declared: “We expect Israel to
release all the strugglers in its jails.”

On December 29, 2004, PBC began showing anti-Israeli newsreel material as
background to official promotional advertisements urging election participation. For
example, Local Affairs Minister Jamal al-Shubaki appeared with repetitive
background pictures of Israeli soldiers stopping and harassing Palestinian children.

VOP radio featured its star anchorman Nizar al-Ghul making fun of Israeli requests
for an end to violence: “Israeli occupation forces continue their aggression while
Sharon calls for an end to what he calls terror.”"” Throughout the day, VOP also
reported vaguely about Israeli “plots” on Islamic holy places in Jerusalem. PA official
Adnan Husseini, in charge of Islamic endowments, charged Israeli attempts to
destroy al Al-Agsa, one of the holiest sites for Muslims.?® Similar material had also
been aired, in somewhat less drastic form, in the previous week. This was incendiary
material indeed.

It should be noted that charging Israel or the Jews with conspiring to destroy Al-
Agsa is a particularly dangerous motif, and it was used to inflame Palestinian
emotions in September 1996, when a mini-war began between Israel and the PA over
charges that the re-opening of an ancient Hasmonean passage-way 1,000 yards from
the Al-Agsa precincts was really an Israeli attempt to undermine the foundations of
the Al-Agsa mosque itself. At least 18 Israelis and more than 50 Palestinians died in
three days of rioting and shooting battles that ensued.'

PA official Husseini mentioned both Israeli police and Israeli settlers in his charges
of Israeli attempts to attack Al-Aqsa. However, it was not clear exactly what the
accusations were, although Israeli officials have objected to widespread digging on
the Temple Mount because it has undermined the structural stability of the area as
well as destroying much valuable archeological material.

Sometimes, material with the potential for incitement to violence and hate appears
in strange even comical form as when VOP broadcast charges from an Arab
newspaper in London (4/-Quds al-Arabi) accusing Israel of sending soldiers to fight
for America in its battles in Iraq. The three-minute was repeated twice more on VOP,
even though it is widely known to be a recycled tale.”

The evening broadcasts of PBC television on Dec 30 featured a three-minute major
item on Abu-Mazen in a campaign appearance, but there was no mention of the other
candidates. Similarly, from January 1-January 3, 2005, there was intense daily
coverage of Abu-Mazen on the airwaves and on the front pages, but almost no
sighting or sound of other candidates.

11



For example, on January 1, the front pages of all three major dailies carried huge
pictures of Abu-Mazen lighting a torch with accompanying lead stories about the
fortieth anniversary of the “launching of the revolution” or “the launching of Fatah.”

Beginning on Jan. 2, there was an evening talk show with one of the candidates, but
this was the exception to the rule of Abu-Mazen’s air wave domination.

While the other candidates did sometimes get their faces in the newspapers, this
was almost only after paying for it as an advertisement. Meanwhile, on television, the
Abu-Mazen monopoly on the news programs was somewhat remedied beginning with
the airing of advertising spots on the evening of January 4, 2005, following the 9PM
evening news. Several candidates used their air time to demand a continuation of
armed “resistance operations” against Israel. The independent candidate Sayyid
Baraka went further, citing Islamic sources as justifying the killing of Jews generally.

Several candidates showed harsh film footage showing Israeli soldiers brutalizing
Palestinians, but Abu-Mazen’s television advertisement also showed the destruction
of Palestinian buildings as a result of what he called the over-use of the Palestinian
military option. At the same time, Abu-Mazen’s advertisement showed him against
the background of famous Palestinian fighters and “martyrs” such as Khalil al-Wazir,
also known as Abu-Jihad, the military commander of the PLO killed by Israeli
commandos in Tunisia. The clear message conveyed by the Abu-Mazen
advertisements was that “armed struggle” was legitimate but was now, for the time
being, an unwise course.

Aside from these television advertisements, the clear domination of the news shows
on radio and television by Abu Mazen remained.

From January 2-January 4, PBC television gave extensive coverage to visits by
Abu-Mazen to various hospitals in Gaza, one of which was a new building dedicated
to “the martyr, leader, Yasser Arafat.”

On January 4, 2005, the official Palestinian broadcast media ignored an indirect call
by Abu-Mazen (on January 3 in Gaza) not to launch rocket and mortar attacks
because it led to Palestinian casualties. When four Palestinian rockets landed in the
Israeli town of Sderot and several mortar rounds fell near an Israeli school bus in one
of the Gaza settlements, injuring two Israel responded and at least eight Palestinians
were killed, according to Palestinian reports which described the Israeli action as a
“vicious massacre.”

PBC Television from Gaza broke into its regular programming, and its anchorman
said:

“This is a new year and a new day, and it is soaked in Palestinian blood. This enemy
does not distinguish between man, woman, child or old man.

“Sharon who carried out Sabra and Chatilla, Sharon who did Jenin...is doing it
again. And then as now, the world did nothing.”**

12



The increased use of the term “enemy” to describe Israel, with whom the
Palestinians agreed to make peace, coincided with the use of the term “Zionist
enemy”’ by Abu-Mazen in an evening election rally in Gaza on January 3, 2005.

' See inter alia Glenn E. Robinson,, Building a Palestinian State: The Incomplete Revolution,
Bloomington, IN, Indiana University Press, 1997; and Robinson, “The Growing Authoritarianism of
the Arafat Regime,” Survival, Vol. 39, No. 2, Summer 1997, pp. 42-56.

* The broadcasts of Voice of Palestine in Arabic were monitored at 7-8:30 AM, the morning news
show, 2-3PM, the afternoon news show, and at several times during the day. Similarly Palestinian
television was monitored at 7 and 9AM as well as at least two of three news broadcasts at 3, 7 and
9PM. The internet and PDF editions of Al-Quds, Al-Hayat al-Jadeeda, and Al-Ayyam were examined
daily.

? Larry Jay Diamond and Leonardo Morlino, “The Quality of Democracy: Social Aspects,” (from
abstract), Journal of Democracy Volume 15, Number 4, October 2004.

* Khaled Abu Toameh, The Jerusalem Post, “Where's our $6.5 billion, asks candidate Mustafa
Barghouthi,” Dec. 30, 2004, page 1; see also the much more muted coverage in A-Quds of a
Barghouthi appearance in Jenin, page 2 Dec. 31, 2004. Barghouthi raised the issue in general terms in
his one TV talk show appearance and in his TV advertising spot.

3 See for example, Ha aretz, page one, Dec. 15, 2004 commentary by Danny Rubinstein as well as
news story by Arnon Regular, discussing Abu Mazen’s opposition to Intifada; Voice of Israel
broadcast by Avi Yissacharov, Jan. 4, 2005, 6:15 and 7:15 AM and throughout day on Abu-Mazen’s
opposition to missile attacks, among others. For the many Palestinian broadcasts on
“resistance”during the campaign, see references in the body of the study.

6 Al-Quds, Dec. 15, 2004, mentioned of the demilitarization of the Intifada as part of its coverage of
Abu-Mazen'’s talks in the Gulf, but only in the context of limiting Palestinian anarchy and exercising
unified control. The other papers ignored the story on this day. The issue re-emerged to haunt Abu-
Mazen as Tayseer Khaled tried to insinuate that Abu-Mazen was against “resistance” during his tv
show appearance on January 2, 2005 on PBC television. A PBC viewer who tried to do the same
thing a on a call-in show on January 4, PBC 11:15 AM was cut off in mid-sentence, as was another
viewer on PBC on December 28, 2004 at 2:11PM. On Jan. 4, 2005, Voice of Israel reporter Avi
Yissacharov aired a partial recording of Abu-Mazen calling for an end to missile attacks, condemning
them because they led to missiles and mortars falling on Palestinians themselves. The comments were
apparently not broadcast on VOP or PBC.

7 VOP broadcasts 8:10 AM Jan. 4 and 7:15 and 2:00 PM on Jan. 3.

¥ VOP Jan. 3, 10 AM, unusually long three-minute item in news summary quoting Arab newspaper
from London, A/-Quds-al-Arabi, verbatim.

? Arafat, too, had originally been supposed to participate in elections within two months but, with the

support of Israel, put off the elections for nearly two years. See Daniel Polisar, Electing Dictatorship:

Why Palestinian Democratiation Failed, doctoral thesis presented and approved by the Department of
Government of Harvard University, Cambridge, MA, 2001.

10 See interviews in Arabic with Abu-Mazen in Al-Sharqg al-Awsat (London), March 4, 2003, and Al-
Ra’i Jordan), September 3, 2004, inter alia. Some of this material is available in translation at

WWW.memri.org.

11Reports from Al-Ayyam, December, 2004.

2 PBC Television, 7:30-815 AM, Dec. 17, 2004 and the previous evening in prime time.

13



3 VOP radio Dec. 13, 2004, morning broadcasts.

' Haaretz, Dec. 15, 2004, page 1, lead story: Abu Mazen: The Use of Weapons in the Current
Intifada has hurt us and has to stop"; The New York Times, page A-1, Greg Myre, “On the Air,
Palestinians Soften Tone on Israelis” (Dec. 15, 2004).

15 Material on Jaha’s cartoons is available at her web site: www.omayya.com.

' See, for example, major coverage with accompanying picture of Zbeideh in AI-Quds, December
29, 2004, page 2, with similar picture of hooded armed “Martyrs Brigade” members in page 2 picture
of Al-Hayat al-Jadeeda.

7 Al-Ayyam, Dec. 29, page one.

" PBC Dec. 28, 2004, 1:52PM.

" VOP, Dec. 29, 7:05 AM.

** VOP, Dec. 29, 2004, 2:20 PM.

*! A similar tactic and similar results had been employed by Haj Amin al-Husseini when he ignited
riots against Jews in Mandatory Palestine in 1920, 1921 and 1929—all on the theme of encroachment
of Islamic holy places.

2 VOP radio, January 3, 10:03 AM and subsequent broadcasts.

2 PBC Television Jan. 4, 2004 10:55AM

14



Yor /0 YT Ananll

Y doaall

—

Cr> mudha 3ypone oldpda 5 ade lhy B ligd QOLS A5

el s A Ly e o Ly
Pl Lt 12083 3 dlall b 30
b ot g bl J Ay
Cilalsin o i, 38 ke Uil Alend
Bl g il a3, i il
Lisgll

s pllalizi g (e gl sl aali
LTI U R S e S
<ale il uBd s iyl L s

dudn] i yll A e 41
stgapaldll e a1 B sl s pasls
gl i o 1t 83k i sl
aluill s il [ e calie il
-._].lﬁ.'lj._].-u.l._]i.l.lykp.u FEPTTRES. |
e Al g puaibiphan | i, dlall T
J!"”_I'.ll'id?ﬂﬂ

AT ERENERTRIE SR Y P BT
EWERTY #h-&ﬁ'ﬂﬁ'aﬂd'ﬁihﬁﬁi
Crehany o Ll el
i W i Lo (s LB 3
Biiidesdal | Silaasnd g, 2 il Gl duda
Al ol Jol 0 O 0

I T (PR IPRC AT PR B
shacBslely me s gt faddl o pall
<ty (e B (M 0 paa e

ot ol e caadaldl LB A g (g
neiibe sl sl Aaala S Alasdl a5y
il Ui e e o el P91
ASlALS e Gty sl e puly ad i
Ly sl 36 e S
sy el el | ! il 3 Al
el fpn i el

Crelghasdd (po oo i (il gl pulnny
il oyl e Hoadadh (i pEnll (il
Cpa i i g e Sl 0
Sildbcalisg e g fudd Crdlala
cpubie Aagliey Al Akl g

bt bl i Ll el e B2
Lillie gl AN Adiilge
U Y - RN T S A |
g ity o | Jaglaill (e il
cl sl das g e 2 Uil 3
ol 2a S0 saag .dLaHI
Al gl 5 S Sl
gl nas 81 A, e gl g
NP T Y S W 9 |
Mlhﬂuwl.”m:
el e s Bl sl il
Aianlidalaiag, Eﬁldﬁpd—dh—ué
Alga o Licd s 5wl | o gglondiall
ettt Ly tnsale s AL T e A iatall
bl A M S ¢ il e ol
A8 Al i e M AL S g
(et ) T Likslina 5 o o, kil
e 3 s A L it il
ah-ﬂlg;m-ﬂl.qﬁ I.'mr..nj_,._ni bi.-d-_lrllml
ol A 01 e TN Bty il gl
et it el gl A g3 M
P RERL TR
b P WL AP ] TP ST
g o 3 e e Sl
alia bl baga el i
O N P TP P = N O
o e B ] v e gl 3y
ot Sl gl g Ly Lidlon 3 Uil
<l 5k 5t e
ety e ¥l llad ot Ll e gy
il ¥ fpa Wt il L Ll (sl (S
il pa gLl e ) g S Bl
Laalonidy a5 Lom gl iy b
BT-EE SRR - TP
Btlacy By g ok ¢ et gt 2
a8 Bl Laa il g 800 sl Ml
we el Al y LSy

s -l 2 ko - (e
Al i e ke gl (il Spanaa
ol sl adilal el Jlidala
o w"nﬁﬂl ;l-'l.du:uel:llz as}-u:.n
ol o e g A e B s A
» A el Adlen
g Sl s B 12l ke 8 g
Clale 14 i b S5t B Lpasinay
i Adlada el gl LSIEE S

ot g Sl B il ol i e o
ol [ B e ol (3 S il
o iy ol o boai il LS54
<l g ok ALl Ll oo

Pt ¢ pnal o LS LU flamy o 3
bl e Lol 14 e Al i,
Bl

oot ol BB ke a2
gl (e e o o LaipHald
aslingy mydilng 2

it L ol i1 el
Jgdl@héé‘dlﬁﬂiﬂldwﬂ";ﬂ
oL Ly i s LA 5 e
S o i g e g (e | el
e pgllite o1 3kadl pis e pil
g B L
o P W s Aaglidall (e puidalacalali

ol il el

1159 i L3 LS gl ally
iy (s wlis Lkl 301 AalS
.HJIWEHL:J

LBl AalS 8 s Sl 3
Hé‘dllﬁﬂﬂlﬁ#ﬁjﬁﬁn
pelidilatie i ZOGlas i ulie bt
or gyl 1B Bl

LA il 36 e M st Il g
(ot ol g Lol S 4 (3l gl 0 s

o s ba

Al Quds—Dec. 31, 2004, Page 2

Main Headline (Bottom): Abu-Mazen Graced with War Reception in Jenin and Its Camps

Kicker Headline (Top): Met with the Commander of the Al-Agsa Martyrs Brigade and Visited the Graves of the Martyrs of the

Jenin Camps

&

15

& S as d



Thu Dec 30, 9:42 AM ET

Interim Palestinian leader Mahmoud Abbas, the front-runner in the upcoming
January 9 presidential elections is carried by the Al Agsa Martyrs' Brigades leader in
the West Bank, Zakaria Zubeidi, center left, during a campaign visit to the Jenin
refugee camp, Thursday Dec. 30, 2004. Abbas on Thursday shook hands with
Zubeidi, an armed militant leader wanted by Israel, and prayed with the fugitive at a
West Bank cemetery for those killed in fighting with Israel. (AP Photo/Enric Marti)

16



Thu Dec 30, 7:49 AM ET

Palestinian presidential candidate Mahmoud Abbas (R) and Zakaria
Zubeidi, commander of the al-Agsa Martyrs Brigades in the West Bank
city of Jenin, meet during a campaign stop December 30, 2004. Armed
Palestinians carried Abbas on their shoulders on Thursday in a West
Bank refugee camp where the front-running presidential candidate was
welcomed by a leading militant on Israel's most-wanted list.
REUTERS/Saeed Dahlah

17



Fri Dec 31, 5:38 AM ET

Palestinian presidential favorite Mahmud Abbas (R) and Tayeb Abdelrahim (L), Abbas'
campaign manager and the former secretary of the presidentinial office under the late
Palestinian leader YasserArafat, are carried on the shoulders during their visit to al-Faraa
refugee camp in the West Bank town of Jenin.(AFP/Awad Awad)

18



