מנחם רהט,
עיתונאי “מצב הרו”ח”
18.8.18

מי ששאל את עצמו, כיצד קורה שאין יום שבו לא מופיעה ידיעה כלשהי בתקשורת האמריקנית על “אומללותם של הפליטים הפלשתינים שבטיפולה של אונר”א”, שהגיעו לידי פת לחם בשל הקיצוץ האמריקני בכספי השתתפות ארה”ב בתקציב אונר”א, יכול למצוא את התשובה כאן: אונר”א שכרה את אחת מחברות היח”צ הגדולות בארה”ב, זו שניהלה את הקמפיינים הענקיים של ג’ון קרי והילרי קלינטון לנשיאות, על מנת שיטפטף יום יום בתיקשורת על מצוקתם של “הפליטים האומללים”, והכל בגלל האמריקנים…

               האמריקנים אמנם קיצצו 60 מיליון דולר מכלל 360 מיליון הדולרים שהם מעבירים לאונר”א מידי שנה, אך שוקלים לבטל את מלוא השתתפותם בתקציב אונר”א, בשל תפיסתם הגורסת שאונר”א רק מתדלקת את בעיית הפליטים ומעצימה אותה – במקום לפתור את הבעייה.

               המדהים הוא שדווקא ממשלת ישראל (שראשה בנימין נתניהו הבטיח ערב הבחירות כי “ימגר את החמאס”), היא זו שמתחננת בפני האמריקנים שלא לפגוע בתקציב האמריקני לאונר”א, “מטעמים הומניטריים”. בתחילה הכחישו בישראל שזו העמדה שמציגה ישראל בפני האמריקנים, אולם השבוע הצטרף העיתון ‘ישראל היום’ לגילוי זה (שכבר נחשף לפני מספר שבועות ב’מצב הרוח’).

               “המרכז לחקר מדיניות המזה”ת”, שמנהלו דוד בדין חוקר את התנהלות אונר”א זה 32 שנה, מסר כי אף שדווח רשמית על פניה ישראלית לאמריקאים שלא לפגוע בתקציב אונר”א, לא הוצבה בצד דרישה זו תביעה להנהיג שקיפות באשר לשימוש של אונר”א בכספים אלה. לדברי בדין, החמאס השתלט על אונר”א, ואנשיו הם ראשי ועדי המורים וועדי העובדים המינהליים, כך שקיימת סבירות גבוהה שהכספים המוזרמים לאונר”א מופנים למאבק האלים נגד ישראל ולא לרווחת הפלשתינים.

               עוד אמר השבוע בדין כי בימים אלה דווח בשם ‘תקשורת שר הביטחון’ כי “נשמר שקט ברצועה”. לטענתו, השקט הזה אינו אלא אחיזת עיניים, שכן בחסות השקט המדומה קיימו פעילי החמאס מצעד צבאי של תלמידי אונר”א עם נשק חם. “האם זהו השקט המיוחל?”, תהה בדין. מעבר לכך מזכיר בדין שכל ספרי הלימוד בבתיה”ס של ילדי הפליטים שמחזיקה אונר”א, ושהודפסו בידי אונר”א, ממוקדים בהסתה אנטי ישראלית ואנטישמית ברמות בלתי נסבלות.

              בעקבות זעקות השבר של אונר”א על משבר הומניטרי, בדק המרכז לחקר מדיניות המזה”ת אצל 44 המדינות התורמות לאונר”א, וגילה כי התקציב נותר כמות שהוא – 1.2 מיליארד דולר (מינוס הקיצוץ האמריקני בסך 60 מיליון ד’). פרט לארה”ב, כל המדינות האחרות לא גרעו מהתחייבותן הרב שנתית אף לא דולר אחד, והיו אף כאלה – גרמניה, בריטניה, נורבגיה, שוודיה ושוויץ – שהודיעו כי הם מתגברים את כספי התקציב שלהם לאונר”א.

               על אף זאת הכריזו דוברי אונר”א ב’יום הפליט הבינלאומי’, ב-20.6.18, כי אונר”א נמצאת “על סף פשיטת רגל”: אין כסף למשכורות, אין כסף לפתיחת שנת הלימודים, ובאחרונה מתפרסמות ידיעות בעניין זה מידי יום בתקשורת האמריקנית, הודות למשרד היח”צ הגדול ששכרה אונר”א בניו יורק. אומר בדין: “אין שום אמת בזעקות השבר של אונר”א על המשבר התקציבי והכל עניין של יח”צנות מוצלחת”.