סגן נשיא ארה”ב ג’ו ביידן טען לאחרונה כי הרשות הפלסטינית ערכה שינויים מרחיקי לכת בטקסטים הנלמדים בבתי הספר ברשות ומיתנה רבים מהם – זאת בתשובה לשאלה שהפנו אליו מספר סנאטורים בעקבות דו”ח שהוגש לפני חצי שנה לסנאט האמריקאי, בו נחשפו תכנים בעייתיים בספרי הלימוד.

בין התכנים שעלו מהדו”ח היו הסתה נגד ישראל, עריכת דה-לגיטימציה ועידוד זכות שיבה. בתגובה טען ביידן כאמור כי הרשות תערוך שינויים בספרים, וכן כי היא נוהגת בשקיפות מרובה בכל הקשור לאפשרות קיום מעקב אחרי התכנים בשפה הערבית.

ביידן הביע דאגה מהאלימות המתמשכת וקרא לרשות הפלסטינית לפעול נגדה ולהתנגד לה בכל דרך. לדבריו, הרשות פיתחה תכנית לימודים חדשה הכוללת עיסוק בזכויות אדם ובשואה. סגא הנשיא הוסיף כי ממשלת ישראל אף אישרה חלק מהספרים ללימוד בבתי הספר במזרח ירושלים.

עם זאת, המרכז לחקר מדיניות המזרח התיכון מצביע על שלילה מוחלטת של כל שיפור או התמתנות בתכנים המופיעים בספרי הלימוד. לאחרונה הצליח המרכז לרכוש את רוב ספרי הלימוד בבתי הספר של הרשות והעבירם לבדיקת מומחים.

ממצאי הבדיקה, שיוצגו השבוע לתת-הוועדה לענייני המזרח התיכון של ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי, מצביעים על ההסתה הגוברת והולכת בבתי הספר של הרשות הפלסטינית והחמרה בתכנים המופיעים בספרי הלימוד במוסדות החינוך של סוכנות הסעד והפליטים של האו”ם, אונר”א, ברצועת עזה, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים.

את הדו”ח יגישו מנכ”ל המרכז דוד בדין, פעיל זכויות האדם הפלשתיני באסם עיד, ד”ר אמנון גרויס שחקר את נושא ספרי הלימוד ברשות הפלשתינית ויונתן הלוי, חוקר בכיר של המזרח התיכון והאסלאם הקיצוני במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

בדין אף אמר ל-nrg כי סגן הנשיא ביידן הוטעה לחשוב שהרשות אכן קיימה חשיבה מחדש וערכה בדק בית בספרי הלימוד, דבר שהוכח לדבריו כלא נכון.