http://www.maraah-magazine.co.il/show_item.asp?levelId=65731&itemId=27&katavaId=4497&itemType=0

בעקבות דו”חות ביקורת על מערכת החינוך של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו”ם (אונר”א), יזמו דוברים של אונר”א מסע ברחבי העולם שמטרתו להעביר את המסר כי יש ספרי לימוד חדשים שאונר”א מקבלת מהרש”פ שאינם עוסקים בהסתה.

המסע הצליח לשכנע את איפא”ק, השדולה של ישראל בוושינגטון, להוריד את הדיון על אונר”א מסדר היום בכנס השנתי של איפא”ק. גם משרד החוץ הישראלי שוכנע על ידי אונר”א כי חל שינוי מהותי במערכת החינוך שלהם. בנוסף, נראה כי אונר”א גם הצליחה לשכנע בכירים בקונגרס האמריקני, בפרלמנט הבריטי, בפרלמנט הקנדי ובפרלמנט האוסטרלי כי ספרי הלימוד החדשים שהוכנסו למערכת החינוך שלה לשנת תשע”ד אינם מהווים כל בעייה.

כדי לבדוק את המצב לאמיתו, שכר “המרכז לחקר מדיניות המזרח התיכון” את ד”ר ארנון גרוס, מומחה לאיסלאם ועיתונאי ותיק של המחלקה הערבית בקול ישראל, שיבדוק, יתרגם ויבחן את 150 ספרי הלימוד החדשים שהכניסה הרש”פ למערכת החינוך של אונר”א. ממצאי הבדיקה הוצגו בכנסת, בוועדת החוץ של הסנאט האמריקני ובפרלמנט הבריטי.

חממות שנאה

אונר”א מספקת שירותי חינוך לילדי הפליטים הפלסטיניים ביהודה, שומרון וברצועת עזה וכן בירדן, סוריה ולבנון. בשנת הלימודים 2011/12 היו לאונר”א 245 בתי ספר ברצועת עזה שבהם לומדים 225,098 תלמידים ו-99 בתי ספר ביו”ש שבהם לומדים 51,695 תלמידים. בתי הספר של אונר”א מלמדים על פי תוכניות הלימודים המקומיות ומשתמשים בספרים שמוציאות לאור הממשלות המארחות. וכך, ספרי הלימוד בבתי הספר של אונר”א קוראים לעיתים קרובות למאבק מזויין נגד ישראל שממנה הם שוללים כל לגיטימיות כמדינה ריבונית וכלולה בהם דמוניזציה חמורה. זה עומד בניגוד גמור למחויבותה המפורשת של אונר”א לאידיאל השלום ולמטרת האו”ם עצמו בדבר פתרון של שלום לסכסוך במזרח התיכון. הדבר גם סותר את חובתה של אונר”א כגוף של האו”ם לתת לכל המדינות החברות בו יחס שווה ולעולם לא לקדם גישה של אי-הכרה במדינה חברה, דעה קדומה והצגה סטריאוטיפית, שלא לדבר על דמוניזציה נגדה.

ממצאי מחקרו של ד”ר גרוס העלו שלושה מאפייני יסוד:

שלילת לגיטימיות – מהיהודים נשללות כל הזכויות בארץ ישראל, ואפילו זכויות במקומות הקדושים להם בה; הם אינם נמנים על תושביה הלגיטימיים של הארץ; השם “ישראל” כמעט שאינו מופיע במפות, ולעיתים קרובות הוא מוחלף בשם “פלסטין”; אזורים וערים בתוך ישראל בגבולות שביתת הנשק 1949 מתוארים בלעדית כפלסטיניים; המונח “שטח ישראל” מוחלף לעיתים קרובות בביטויים לשוניים עוקפים.

* דמוניזציה – נאמר על ישראל כי היא המקור לפגעים רבים שבאו על הפלסטינים ועל ערבים אחרים. ספרי הלימוד של הרש”פ הנלמדים בבתי הספר של אונר”א מלאים בהאשמות נגד ישראל בתחומים שונים, ואין בהם כל מידע אובייקטיבי על ישראל והיהודים שעשוי היה לאזן את התדמית השלילית שלהם.

קריאה למאבק אלים לשחרור במקום לשלום – מאבק זה, שלעולם אינו מצומצם לשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה בלבד, מקבל אופי מחייב על ידי שימוש במושגים איסלאמיים מסורתיים של ג’יהאד ומות-קדושים (שהאדה). ההגשמה בעלת האופי האלים של מה שמכונה “זכות השיבה” משתלבת היטב עם רעיונות אלה. נושא אחרון זה מודגש מאד בספרים הנלמדים בבתי הספר של אונר”א וממלא תפקיד בולט בחזון הפוליטי הפלסטיני של מאבק מתמשך נגד ישראל – הבלתי לגיטימית והמפלצתית – עד להחרבתה הסופית.

הטפה מתמשכת כזאת של התנגדות לשלום בקרב מאות אלפי בוגרים של אונר”א במשך ששת עשורי פעילותה היא תרומתה להנצחת הסכסוך במזרח התיכון. הגיע הזמן שאונר”א תשנה קו זה, ועל המדינות הדמוקרטיות התורמות לו לעודדה לעשות כן.

 

לדרוש מאונר”א לתקן

בעניין שלילת הלגיטימיות של מדינת ישראל, יש לתבוע מאונר”א כי בכל מפה המציגה את הגבולות המדיניים של היום, יסומן שטחה של מדינת ישראל בגבולות 1949 בשם “ישראל”. יש לחייב את אונר”א לא להשאיר שטח זה ללא שם, וודאי שלא לסמנו בשם “פלסטין”.

בכל טקסט המפרט בספרי הלימוד הנלמדים בבתי הספר של אונר”א את מדינות האזור בימינו, על אונר”א לאזכר את ישראל כמדינה ריבונית מן המניין. כל איזכור בטקסט של אזור, ישוב או אתר בתחומי ישראל בגבולות 1949 ומתייחס למצב היום, אסור שיתאר אותם כ”פלסטינים” בלבד.

בכל דיון במקומות הקדושים בארץ יש להזכיר גם את המקומות הקדושים ליהודים בצד המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים. בכל איזכור של מקום שהוא קדוש ליהודים (לדוגמה: הכותל המערבי, מערת המכפלה, קבר רחל) – יש לציין זאת.

בכל דיון בנושאי אוכלוסיה, ישוב ודמוגרפיה בארץ היום, יש לכלול גם את 5.5–6 מיליוני היהודים החיים בה. בכל מפה המפרטת את הישובים בארץ היום, יש לדרוש כי יופיעו גם הישובים היהודיים החשובים כמו תל-אביב, אילת ואשדוד .

יש לתבוע מאונר”א לא להשתמש בביטויים עוקפים כגון “שטחי 48”, “הפנים” או “הקו הירוק” כתחליף לביטוי “שטח ישראל”, ולא לזייף תעודות היסטוריות (הבול המנדטורי, למשל).

בעניין הדמוניזציה של ישראל, יש לדרוש מאונר”א כי ספרי הלימוד של הרש”פ שבשימושה לא ייכללו קטעים שיש בהם דמוניזציה ארסית או דה-הומניזציה, או כל תיאור החורג מהצגת ישראל ו/או היהודים כיריב נורמלי בעל זכויות, אינטרסים ועמדות משלו.

יש לדרוש כי בספרים יתווספו קטעים המציגים את היהודים וישראל באור אובייקטיבי. כך למשל, על הספרים לכלול טקסטים על מבנה המשטר בישראל, הכלכלה הישראלית, התרבות העברית, המדע והטכנולוגיה בישראל, ההיסטוריה היהודית, וכולי. יהיה בכך משום איזון מול גודש דברי-הביקורת נגד ישראל שהספרים מלאים בהם.

חשוב מאד שיודגש בספרים כי למרות הסכסוך, גם היריב היהודי/ישראלי הוא בן אנוש וכי יש לנהוג בו ככזה. כמו כן יש לדרוש כי בספרי הלימוד תבוטל הקריאה למאבק אלים ותיכלל בהם תמיכה מפורשת בפתרון של שלום לסכסוך. על הספרים להדגיש את הבחירה בשלום כקו אסטרטגי ואת המשא ומתן כאמצעי היחיד להשגת פתרון לסכסוך. יש לבטל כל הצגה של מאבק מזויין או אלים כפתרון.

יש לאזכר בספרים ג’יהאד ומות-קדושים (שהאדה) בהקשרים היסטוריים בלבד ולא כחלק מהמציאות היום.

את המאבק הטריטוריאלי נגד ישראל יש לסייג לשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה ולא לכלול בו את שטחי מדינת ישראל בגבולות 1949.

על ספרי הלימוד להדגיש בתיאורים של מה שמכונה בהם “נכבה”, כי זוהי תוצאה של מלחמה שבה פתח הצד הערבי עצמו ולא תוצאה של תוקפנות הצד היהודי, כפי שזה מתואר כיום. על בתי הספר של אונר”א ללמד את הילדים הפלסטיניים להכיר באחריות הצד שלהם לאירועים ולא להחצין אשמה. הדברים אמורים גם לגבי מה שמכונה “חומת ההפרדה” שהוקמה להגנה מפני פיגועי התאבדות של פלסטינים בישראל. כמו כן יש להציג לתלמידי בתי הספר של אונר”א את מה שמכונה “זכות השיבה” כעמדת הצד הפלסטיני בלבד ביחס לפתרון בעיית “הפליטים הפלסטינים”, וכי על הפתרון עצמו לבוא אך ורק במסגרת מו”מ ובהסכמה

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Previous articleIsrael Details PA Terror Funding
Next articleUNRWA schools in Gaza: A Greenhouse for Hamas
David Bedein is an MSW community organizer and an investigative journalist.   In 1987, Bedein established the Israel Resource News Agency at Beit Agron to accompany foreign journalists in their coverage of Israel, to balance the media lobbies established by the PLO and their allies.   Mr. Bedein has reported for news outlets such as CNN Radio, Makor Rishon, Philadelphia Inquirer, Los Angeles Times, BBC and The Jerusalem Post, For four years, Mr. Bedein acted as the Middle East correspondent for The Philadelphia Bulletin, writing 1,062 articles until the newspaper ceased operation in 2010. Bedein has covered breaking Middle East negotiations in Oslo, Ottawa, Shepherdstown, The Wye Plantation, Annapolis, Geneva, Nicosia, Washington, D.C., London, Bonn, and Vienna. Bedein has overseen investigative studies of the Palestinian Authority, the Expulsion Process from Gush Katif and Samaria, The Peres Center for Peace, Peace Now, The International Center for Economic Cooperation of Yossi Beilin, the ISM, Adalah, and the New Israel Fund.   Since 2005, Bedein has also served as Director of the Center for Near East Policy Research.   A focus of the center's investigations is The United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East (UNRWA). In that context, Bedein authored Roadblock to Peace: How the UN Perpetuates the Arab-Israeli Conflict - UNRWA Policies Reconsidered, which caps Bedein's 28 years of investigations of UNRWA. The Center for Near East Policy Research has been instrumental in reaching elected officials, decision makers and journalists, commissioning studies, reports, news stories and films. In 2009, the center began decided to produce short movies, in addition to monographs, to film every aspect of UNRWA education in a clear and cogent fashion.   The center has so far produced seven short documentary pieces n UNRWA which have received international acclaim and recognition, showing how which UNRWA promotes anti-Semitism and incitement to violence in their education'   In sum, Bedein has pioneered The UNRWA Reform Initiative, a strategy which calls for donor nations to insist on reasonable reforms of UNRWA. Bedein and his team of experts provide timely briefings to members to legislative bodies world wide, bringing the results of his investigations to donor nations, while demanding reforms based on transparency, refugee resettlement and the demand that terrorists be removed from the UNRWA schools and UNRWA payroll.   Bedein's work can be found at: www.IsraelBehindTheNews.com and www.cfnepr.com. A new site,unrwa-monitor.com, will be launched very soon.