חדירת צוללני חמאס לחוף זיקים ב”צוק איתן” היא רק הקדימון למה שעלול להתרחש מול חיזבאללה. הארגון מתכנן תקיפה מן הים בהשראה איראנית, בדמות אופנועי ים, סירות מרוץ וצוללים שיסתערו על החוף. בחיל הים לא רוצים להיות מופתעים, ומחכים עם טכנולוגיות זיהוי חדישות

סרטון מסווג שדלף מרשת המחשבים שלצה”ל ותיעד את חדירת כוח הקומנדו הימי שלחמאס עד לחוף זיקים במהלך מבצע “צוק איתן” לא הותיר מקום לספק. ארבעה לוחמי חמאס רשמו הצלחה מבצעית מרשימה, וחשפו מחדל אבטחה חמור של צה”ל. הלוחמים צללו מחופי עזה לישראלבלי ששמו אליהם לב. אחד מהם הסתער על טנק בתנועה, הצמיד לגופו מטען חבלה שהתפוצץ אך לא גרם לנזק.

תחקיר האירוע חושף כי כוחות צה”ל בשטח התקשו בשלב הראשוני להשתלט על האירוע ולמקד את האש לעבר לוחמי חמאס. במשך יותר מ-20 דקות לא הבחינו התצפיתניות בחדירתם של שני הצוללנים הראשונים. רק לאחר חדירתם לחוף של שני הצוללנים הנותרים, הבינו התצפיתניות כי מדובר ברביעיית מחבלים אשר הסתתרו מאחורי קבוצת שיחים בקרבת שפת הים. עוד עולה מן התחקיר, כי גם לאחר זיהוי המחבלים, היה קושי בהעברת המידע לכוחות צה”ל שהוקפצו לזירה, ובהם הטנק שעליו הסתער לוחם חמאס. לבסוף, ירי מהאוויר ותושייה של נהג דחפור צבאי אפשרו לחסל את הארבעה לפני שהצליחו לחזור אל המים ולשוב לעזה.

האירוע בחוף זיקים הוא רק קדימון למה שעלול להתרחש בגבול לבנון במלחמה כוללת מול חיזבאללה. מנהיג הארגון השיעי מאיים כבר שנתיים בכיבוש שטחים בישראל ולאחרונה פרש בריאיון לערוץ “אל-מיאדין” המזוהה עם ארגונו את התכנית האסטרטגית שלו, הכולל פעילות בזירה הימית ופשיטה על חופי חדרה ונתניה. “אני חושב שאי אפשר להתנתק ממה שעשה חמאס בחוף זיקים”, אמר קצין בכיר בחיל הים בריאיון לוואלה! NEWS. “איראן היא המורה של שניהם ואם חיזבאללה לא עושה את החיבור ביניהם אז איראן עושה זאת”.

מאז שטען נסראללה לריבונות לבנונית באזור שבו התגלו מצבורי גז על ידי ישראל נפתחה המערכה הימית השקטה במאבק בין הארגון לבין צה”ל. מידע שהגיע לגורמי מודיעין ממקורות איכותיים לא השאיר מקום לספק: חיזבאללה בונה כוח וצובר אמצעי לחימה כדי לאיים על כוחות צה”ל בים. בצה”ל לוקחים בחשבון תרחישים מגוונים: צוללנים, אופנועי ים, סירות מרוץ, כלי שיט לא מאוישים, סירות ממולכדות ואפילו כלי טיס לא מאוישים שיתפוצצו על כלי שיט או אסדות.

מומחי ביטחון בישראל מעריכים כי השיטה של חיזבאללה מקבלת את השראתה מהדוקטרינה האיראנית: הפעלת כוחות זעירים בכמויות גדולות בו זמנית. כך, הכוח המגן נאלץ לזהות במהירות תנועות חשודות במרחב שבו פועלים מאות כלי שיט אזרחיים, ולתקוף בו זמנית מספר רב של כלי שיט זעירים.

את כוחו הימי החל חיזבאללה לבנות בשנת 1989. ד”ר שמעון שפירא, בכיר לשעבר בחטיבת המחקר באמ”ן, כותב הספר “חיזבאללה בין איראן ללבנון” וכיום עמית מחקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני מדיניות, נזכר השבוע על ראשית דרכו של הכוח הימי בארגון. “צוללנים החלו להתאמן במזח בנמל ביירות בהדרכת מפקדים איראנים, בעיקר על הצמדת מטעני חבלה לכלי שיט של חיל הים שהטילו סגר על לבנון. מאוחר יותר הם יצאו לאימונים באיראן והתאמנו על שחייה לטווחים ארוכים וחדירה לחופי ישראל”, הוא מספר.

במרוצת השנים פיתח חיזבאללה את יכולות הטילים הימיים ובסיוע איראני נעזר בתחנות מכ”ם על החוף. במלחמת לבנון השנייה ההשקעה הוכיחה את עצמה כשטיל מסוג C-802 פגע בספינת אח”י חנית. ארבעה חיילים נהרגו ונגרם נזק כבד לספינה, שכמעט טבעה. החשאיות שאפשרה לחיזבאללה להפתיע את חיל הים באותה מלחמה נשמרת גם היום.

סיכול חדירת חוליית מחבלים מהים באזור זיקים. יולי 2014 (דובר צה"ל)

חדירת מחבלים מהים בזיקים במהלך מבצע צוק איתן. להם ולחיזבאללה אותו מורה איראני

בתגובה, השקיע חיל הים במערכות בקרה ואיסוף מודיעין מתקדמות. חיישנים הוצבו על נקודות שולטות, אמצעים אלקטרואופטיים בשטח מדינת ישראל מתבוננים לעומק השטח הלבנוני ואמצעי איסוף ותצפית תוצרת כחול-לבן הופכים לילה ליום וערפל כבד לתמונה בהירה. כל המידע מוזרם לכלי השיט של חיל הים ואל חמ”ל מודיעין זמן אמת (חמ”א), שפוקח עין על כל כלי שיט בזירה במרחב של עשרות מייל מחופי לבנון וישראל.

אין מדובר בעניין של מה בכך. בחמ”א ישנה מפה דיגיטלית מפורט,תש בה מסומן כל כלי שיט ונאגר עליו מידע. קצין בכיר בחיל הים מסובב מעט את מסך המחשב במשרדו ומציג את המפה, עליה מסומנים כאלף כלי שיט מנהר הליטאני לכיוון דרום מערב. “אני יכול להגיד לך איפה היה כלי הזה לפני שעתיים וכמה גורמי איסוף מתבוננים עליו בו זמנית”, מתגאה הקצין. המידע שנאסף מתריע בעתות שגרה על כלי שיט חשודים ובזמן מלחמה מעביר את המידע הלאה כיעד לתקיפה.

המערכות המתקדמות מייצרות מודיעין רב ואנשי החמ”ל של חיל הים נדרשים לברור מתוכו את המידע השימושי. “אנחנו רגישים גם לג’ריקנים שעוברים מהצד הלבנוני לצד הישראלי. לא לוקחים סיכונים מיותרים”, מסביר הקצין הבכיר. “כמעט כל לילה דייגים לבנונים מתקרבים למרחק של 30 מטרים מקו הגבול. עד שהוא לא מזוכה, כל אחד מהם חשוד בפעילות חבלנית”.

השטח תחת פיקוח חמ”ל מודיעין בזמן אמת של חיל הים

הנקודות על המסך ממשיכות לנוע. כל נקודה היא כלי שיט. צוללת של חיל הים זה עתה עזבה את הנמל. “המסך ימשיך לעקוב אחריה עד שהיא תיכנס לשלב החשאי”, מסביר הקצין. נקודות אחרות הן כלי שיט לבנוניים או זרים שמשייטים במרחב. קליק אחד על הנקודה ונפתח חלון עם נתונים: סוג כלי השיט, נתיב השיט שלו בשעות האחרונות, אילו מערכות תצפית עוקבות אחריו בזמן אמת, מה ההיסטוריה שלו והאם הוא מוכר למערכת. חיל הים מסוגל היום לעקוב אחר יותר מאלף כלי שיט בו זמנית, ולהפוך אותם בזמן אמת למטרה שכוחות צה”ל יידעו להשמיד.

במקביל, נמשך גם המאמץ ההגנתי בשטח. פלגה 914 בפיקודו של סגן-אלוף רונן חג’ג’ בחיל הים פועלת בעיקר בזירה הצפונית ונערכת להידרדרות בגבול הצפון. מטרתה לבלום פיגוע בודד שיבשר את פרוץ המערכה הבאה. “קצין המודיעין של הזירה הצפונית בונה מגוון תרחישים לאימונים של הפלגה, כולל תרחיש של ‘טיל נורה עלייך – תנטוש’. במהלכו הלוחמים קופצים למים במסגרת התרגול. כשבאימון יגידו ללוחם שצוללנים ירו עליו, הוא באמת יראה אותם עולים מהים. הוא ייבחן גם בסגירת מעגל האש. איך הוא תוקף אותם בחזרה תוך זמן קצר”, הסביר הקצין הבכיר.

בשל ספינה חשודה, ספינות הדבורה של פלגה 914 עוברות למצב של תגובה מהירה כדי לשלול אירוע טרור. בשונה מהזירה העזתית, הכוח בזירה הצפונית מאוד מרוסן ורק במקרים חריגים מרחיק את הדייגים באש חיה. כוחות חיל הים בזירה הצפונית מדווחים על הכלי החשוד ליוניפי”ל שמעביר את המידע לטיפול צבא לבנון. “אני לא מעוניין לירות כדור אחד. יש לך בזירה הצפונית ארסנל ענק של כלי שיט. היקף האירועים גדול ולכן צריך להיזהר מאירוע שידליק את כל הזירה. אנחנו מכירים כל דיג שפועל באזור”, מספר הקצין הבכיר. “באזור ראס ביידה, הצוק הלבן, גבול ראש הנקרה, יש ריפים ואזורים מדהימים לטיול והם מייצרים עניין בצד השני. עד שאני לא בודק, אני לא יודע אם מדובר בבחור צעיר עם סירה מהירה שמנסה להרשים מישהי”. אם תעמוד בראש הנקרה ותביט על הצד הלבנוני בלי משקפת תוכל לראות עמדות של צבא ולבנון וחיזבאללה מתצפתות לכיוון הים. גם להם יש עניין לשמור על השקט. ההרתעה נשמרת”.

“המבחן הוא בשתיים לפנות בוקר”

מפקדים ולוחמים מבסיס חיל הים בחיפה לעולם לא ישכחו את מסדר המלחמה שהכין להם מפקד הבסיס, תת-אלוף דוד סלמה, שנכנס לתפקידו באמצע השנה שעברה. עם כניסתו לתפקיד הודיע למפקדים כי תוך חודשים ספורים יתקיימו סדרת תרגילי פתע: חדירת צוללנים בהפתעה לשטח הישראלי, שלושה אופנועי ים במרחק עשרות מטרים מקו הגבול, חדירה אנייה למרחב הימי של מדינת ישראל או תרגולת במהלכה כל כלי השיט בבסיס (צוללות, ספינות טילים, דבורות ואחרים) נדרשים להפליג במהירות אל לב הים על מנת למנוע פגיעות. “המבחן של הכוחות בזירה הצפונית הוא בשעה 2:00 לפנות בוקר. דוהר לכיוון הגבול אופנוע ים. יש פה אטרף. הקפצה של הכוחות בים. הזנקה של מסוק קרב. זה אירוע אמיתי שהתרחש כאן”, הוא מסביר.

בתרגיל האוגדתי שקיים בסיס חיל הים בחיפה עם אוגדה 91 ניתן היה להבין עד כמה עמוק שיתוף הפעולה עם צבא היבשה וכיצד הוא יבוא לידי ביטוי במלחמה הבאה. המודיעין הרציף של חיל הים ייצר מטרות בזמן אמת ויעביר אותם לקראת התקפה לכלי השיט השונים. “אני מביא כאן ממד חדש, רציף וחד יותר מבעבר שיאפשר לי לתקוף יותר מאשר בתים וכלי רכב. אני יודע לתקוף לפי בקשה מטרות בליטאני, ומטרות אחרות בתנועה”, אמר המפקד הבכיר. יש פה הזדמנויות חדשות לסגור מעגלי אש מהים באמצעות מידע מודיעיני רב שמצטבר כאן. בטווח הזמן הקצר ובינוני הכוח בים יביא אש מאסיבית מדויקת אל מול יעדים שבאמת יוכלו להשתתף בהכרעת צה”ל”.

כשנשאל הקצין אם חיזבאללה יפתח במלחמת לבנון שלישית בטווח הנראה לעין הוא אמר: “אני לא יודע. אבל אני יכול להגיד לך שאני במוכנות מלאה לכך”.

http://news.walla.co.il/item/2854192