‘אִם־יִתֵּ֨ן אִ֜ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַהֲבָ֔ה בּ֖וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ'(שיר השירים ח) נהוג בקהילות רבות לקרוא בפסח את מגילת שיר השירים. מגילת שיר השירים עוסקת בדוד וברעיה, במערכת יחסים של זוג אוהבים במשל, ובקשר בין עם ישראל לאלוקיו בנמשל.

המגילה מלאה בתיאורים רגשיים עזים ובתיאורי טבע מלבבים. אך מקומה של הכלכלה נפקד ממנה כמעט לחלוטין. אם ננסה לחלץ עמדה כלכלית מפסוקי שיר השירים, אז ההשקפה הכלכלית של המגילה מתומצתת בפסוק שבכותרת.

וזה המסר העולה ממנו: אהבה איננה בת השוואה לכסף. לא קונים אהבה בכסף ולא מאבדים אותה בגלל כסף. הסכמה של אדם לסחור באהבה תמורת כסף, אפילו תמורת כל הונו – מבזה אותו. והסיכום התמציתי של המסר הוא: אין שום קשר בין כסף וכלכלה לאהבה ולאמונה.

לאור זה ממש לא מובן התאור החשבונאי המובא בפסוקים הבאים בשיר השירים מיד לאחר מכן: כֶּ֣רֶם הָיָ֤ה לִשְׁלֹמֹה֙ בְּבַ֣עַל הָמ֔וֹן נָתַ֥ן אֶת־הַכֶּ֖רֶם לַנֹּטְרִ֑ים אִ֛ישׁ יָבִ֥א בְּפִרְי֖וֹ אֶ֥לֶף כָּֽסֶף: כַּרְמִ֥י שֶׁלִּ֖י לְפָנָ֑י הָאֶ֤לֶף לְךָ֙ שְׁלֹמֹ֔ה וּמָאתַ֖יִם לְנֹטְרִ֥ים אֶת־פִּרְיֽוֹ:

לשלמה היה כרם במקום שנקרא ‘בעל המון’, מקום שהיו בו כרמים רבים (אבן עזרא). שלמה לא טיפל בכרם בעצמו אלא מכר ל’נוטרים’ זכיונות לשמירה וטיפול בכרם יחד עם קבלת יבול הפירות שלו. כיוון שהכרם היה משובח ה’נוטרים’ שזכו בזכיון שלמו בתמורה סכום רב: 1000 כסף לכל נוטר. פי 5 משווי היבול שנותר בסוף לנוטרים! הרעיה קבלה כרם במתנה משלמה (מלבי”ם), אבל בחרה שלא להנות בעצמה מפירותיו. לכן הרעיה נתנה לשלמה את הערך של דמי הזכיון, ולאלו שמטפלים בכרם היא נתנה 200 כסף כשכר על עבודתם. אנו מקבלים בפסוקים האלו הצצה נדירה לספרי החשבונות של הדוד והרעיה. אבל מה החשבונאות הזו באה ללמד אותנו?

אנסה לשלב את התשובה למסר פשוט:

אהבה לא נערכת בכסף והיא בכלל לא בת השוואה אליו. אך אין המשמעות שאדם מאוהב פטור מלעסוק בכלכלה ובכסף. כי כדי לממש את חיי האהבה יש צורך לבנות את מסגרת החיים המתאימה להם, ולצורך כך צריך לחשב את המשאבים הקיימים ואת הצרכים ולחבר ביניהם באופן המאפשר לאהבה לבוא לידי ביטוי. בסופו של דבר אהבה צריכה לבוא לידי ביטוי ממשי ומוחשי, ולביטויי האהבה בחיים יש משמעות כלכלית. כמו עיסוק בניהול הרכוש המשותף של זוג אוהבים, כפי שמתואר בפסוק.

מה שנכון לדוד ולרעיה בשיר השירים נכון לכל אחד ולכל אחת מאיתנו. הכסף הוא לא הדבר החשוב ביותר בחיים. הדברים החשובים באמת בחיים הם חשובים יותר מכל הון שבעולם. התורה טובה מאלפי זהב וכסף, וזוגיות טובה וחיי אהבה במסגרת החיים המשפחתית במשל של שיר השירים, כמו גם הקשר בין הקב”ה לכנסת ישראל שבנמשל, שווים הרבה יותר מכל כסף שבעולם.

אבל זה לא אומר שניתן להתעלם מהכסף. אם אין קמח אין תורה, ואם אין כסף אין זוגיות ואין משפחה. מימוש של אהבה מגיע גם דרך הבדיקה המדוקדת של המספרים שבספרי החשבונות, המספרים שנכנסים והמספרים שיוצאים צריכים להתיישר עם האהבה כדי לאפשר לה להתבטא, ולהיות איתנו לעדי עד. נלמד משלמה המלך שהקדשת הזמן הזוגי למעבר משותף על חשבון הבנק ולשיח כלכלי משותף הם חלק בלתי נפרד מהאהבה, והמספרים צריכים להיות נוכחים בכל בית נאמן בישראל.

הרב אריאל עמיצור הוא מצוות היועצים של פרויקט ‘שניים בריבוע’ קהילת הזוגות של ערוץ 7 שצומחים יחד ומשדרגים את הקשר הזוגי. עדיין לא מנויים בפרויקט ‘שניים בריבוע’? הצטרפו בקלות בלחיצה כאן>>